23.10.2011

Utplassering, dag fire

På torsdag var jeg tilbake hos BA, etter å ha hatt høstferie forrige uke. Det var en lang dag med forskjellige utfordrene oppgaver. Etter morgenmøte fikk jeg beskjed om å sette meg å lese aviser på nett for å bli oppdatert på hva som skjedde rundt omkring i verden, mens sjefen prøvde å finne en jobb jeg kunne gjøre. Jeg satt der ikke i mer enn et par minutter før en journalist kom bort til meg å spurte om jeg ville være med henne ut på oppdrag. Det ville jeg selvfølgelig! Så da dro vi ut for å ta bussen mot Straume. Det vi skulle gjøre var å intervjue folk på bussen ut mot Sotra om hva de synes om bussene de tok. Bussene utover der er nemlig blant de eldste og dårligste. Til vår store overraskelse var de fleste faktisk veldig fornøyd med bussen og hadde ikke opplevd så mange problemer med dem. Jeg fikk kun intervjuet en person, men lærte mye av å observere journalistens arbeid.

Da vi var tilbake til kontorene på BA skrev jeg inn det jeg hadde fått ut av hun jeg intervjuet.

Også var det over til neste oppdrag. Jeg fikk jobben med å gå ut å intervjue mennesker mellom 15-30år til min melding i Summetonen. Summetonen er en egen spalte i BA hvor leserne selv kan si sine meninger. I min melding får leserne si noe de har på hjertet, som noe de er misfornøyd med, fornøyd med eller noe de har opplevd rundt i Bergen. Det er også mulig å hilse til kjente og kjære i denne spalten. Akkurat som med "fire på gaten" som jeg jobbet med forrige gang, var det ikke mange som ville si så mye. Heldigvis var det yngre mennesker jeg skulle se etter, de eldre er ikke ofte så interessert i å prate med avisen. Jeg brukte litt tid på denne oppgaven og var rett og slett nødt til å "jukse" litt ved å spørre noen jeg kjente på skolen. Dette var fordi jeg visste at de ville ha mer å si.
Da jeg hadde klart å få ned åtte gode svar dro jeg tilbake til BA. Her var det mye frem og tilbake med hjelp fra flere for å få inn tekst og bilder. Da jeg endelig hadde klart å få inn alt var jeg ganske sliten, men dagen var ikke over enda.

Det siste jeg skulle gjøre var å skrive opp en liste over de mest kjente bloggerne i Bergen. Dette trodde jeg ville bli en veldig enkel oppgave, siden jeg selv leser mange blogger og det finnes topplister over de mest leste bloggene på nettet. Men den gang ei, det viste seg å være mer utfordrene enn jeg trodde. Det var ikke så lett å få opp lister over kun Bergen, og i tillegg har de mest kjente bloggerne en egen plattform som gjør at de da ikke ligger på listene. Til slutt fikk jeg ned et par blogger og sjefen var fornøyd. Så da var dagen over. En lang og lærerik dag!

6 kommentarer:

  1. så gøy da! visste forresten ikke at BA hadde sin egen spalte der vi kan si det vi syns. misunnelig på deg som er på BA! :(

    SvarSlett
  2. Ja, det er veldig lærerikt! Joda, de har summetonen. Du må bare sende inn om du har noe på hjertet, hehe :)

    SvarSlett
  3. åjaa, trodde man måtte møte en reporter liksom. haha, smart da! litt som btbatt i bt da? nice

    SvarSlett
  4. Ja, ligner litt på btbatt. Bare at i Summetonen kan alle uansett alder sende inn. Også er det mer enn bare debatter, det er også folk som skriver om katten sin som er savnet og mye forskjellig. Også "min melding", som jeg skrev for. Da gikk jeg jo ut å intervjuet på gaten, så da er det med bilde og. Du får kjøpe BA og ta en titt, hehe.

    SvarSlett
  5. bra tiltak BA, haha. ja kanskje eg burde gjøre det, hehe. vi hadde sånn konkurranse på ungdomsskolen å sende inn til btbatt for å vinne noe, den klassen som fikk mest innlegg vant. jeg hadde sånn 3 innlegg i btbatt da, er jo litt gøy å se navnet ditt i avisen, hehe.

    SvarSlett
  6. Du er flink til å fortelle om dine ulike oppgåver i løpet av dagen. Sidan du er så heldig at du får prøve så mykje ulikt bør du også prøve å skrive enda meir om kva du har lært. Kva lærte du for eksempel av å observere journalisten sitt arbeid. Ver konkret, du er kjempeheldig som får gjort så mange gode erfaringar! Stå på vidare så blir dette veldig bra!

    SvarSlett