12.04.2012

Påsken min

I påsken tok jeg med meg kameraet mitt Canon Eos 1000d på hytten for å ta masse bilder. Jeg har for det meste brukt 50 mm linsen min fordi jeg ønsket å forbedre meg med bruken av den. Jeg har gått litt utenfor det jeg pleier å gjøre når jeg ta bilder, jeg har nemlig ikke tatt et eneste bilde av mennesker! 


- motta, planlegge, tilrettelegge og gjennomføre et fotooppdrag og vurdere resultate
- bruke og begrunne valg av kamera og kamerautstyr med forskjellige egenskaper til ulike formål
planlegge, idéutvikle, designe, produsere og vurdere medieprodukter ved bruk av komposisjonsprinsipper, symboler og dramaturgiske modeller og begrunne medieproduktets gjennomslagsevne


Shutter speed: 1/160 sek
ISO: 400
F-stop: f/1,8
Focal length: 50 mm

Dette bildet av smoothien var et av de første bildene jeg tok. Her har jeg virkelig brukt 50mm til det den kan. Jeg har hatt blendertallet på det laveste, nemlig f/1,8 for få lite med i fokus og mye duset. Det er omtrent bare det fremste av glasset som er i fokus. Dette synes jeg skapte en fin effekt, bildet ble mer spennende enn hva det hadde vært om mer hadde vært i fokus. I og med at jeg valgte å hele bakgrunnen duset valgte jeg å plassere glasset midtstilt i bildet. Dette kunne vanligvis blitt litt kjedelig, men jeg synes det fungerte greit her. 




Shutter speed: 1/50 sek
ISO: 800
F-stop: f/2,0
Focal length: 50 mm

Av disse to bildene av hunden Pepsi er jeg garantert mest fornøyd med det nederste. På det øverste bildet er hele hunden i fokus og bildet kan bli noe kjedelig. I tillegg kan vi se beina bak, noe som skaper støy i bildet. Det nederste er tatt fra et nærmere perspektiv og blir derfor et langt bedre bilde. Her er i tillegg hovedfokuset på øverste del og øynene til hunden i og med at de er plassert i det gyldne snitt, dette skaper med en gang et mer spennende bilde. 50 mm linsen hjelper også til med fokuset og gjør slik at hodet er i et klart fokus og resten av kroppen er dus i bakgrunnen. 


Shutter speed: 1/64 sek
ISO: 200
F-stop: f/2,2
Focal length: 50 mm

Disse bildene av paradiset er tatt fra et litt spesielt perspektiv. Jeg valgte å bøye meg helt ned på bakken og ta bildet derfra. Jeg synes dette gjorde bildet interessant, det er akkurat som man ser fra beina sitt perspektiv som er klar for å hoppe. Jeg tror ikke bildene ville blitt like spennende om jeg tok de ovenfra og ned. 


Shutter speed: 1/125 sek
ISO: 200
F-stop: f/3,2
Focal length: 50 mm

Med dette bildet ønsket jeg å ha et klart fokus på skyene. Jeg tenkte også veldig på hvor linjene skulle være plassert. Horisonten med fjellene har jeg plassert langt nede, slik at de ikke kommer i et stort fokus. Hadde jeg valgt å ha mer med av fjellene og det vi ser nederst i bildet tror jeg bildet fort ville blitt dårlig og kjedelig. Jeg ønsket som sagt å få frem skyene og himmelen og det var derfor viktig at dette fikk mest plass på bildet. 

Shutter speed: 1/4000 sek
ISO: 400
F-stop: f/22
Focal length: 100 mm

Dette bildet er det eneste hvor jeg ikke brukte 50 mm linsen, her brukte jeg nemlig zoomlinsen 55-200 mm. Dette gjorde jeg fordi jeg sto såpass langt vekke og ønsket å bildet nærmt. Her har jeg tatt bilde rett mot solen, noe som i teorien egentlig ikke alltid blir så bra. Jeg synes likevel det fungerte godt i dette bildet. Jeg ønsket å få med deler av flaggstangen og vise flagget som går ned mot solen. Flagget og solen er plassert i det gyldne snitt og får derfor et fint fokus, slik jeg ønsket.

Siden jeg har hatt mye fokus på å prøve meg frem med innstillingene har jeg vært veldig fornøyd med hvordan disse bildene har blitt med tanke på fokus og lyssetting. Jeg har derfor ikke trengt noe redigering i det hele tatt. Jeg har likevel redigert noen av bildene litt fordi jeg alltid liker å utforske i photoshop for å gjøre gode bilder enda bedre!

Hva synes du om bildene, og hvilket likte du best?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar