09.02.2012

Sweet as sugar

Denne gangen var planen egentlig å ta bilder ute på location, men pågrunn av vær og ikke så samarbeidsvillig utstyr valgte jeg heller å ha enda en fotoshoot i studio. Denne gangen var det Julie jeg fikk med meg. I denne shooten prøvde jeg meg frem med brennvidde, blender og lukker. Jeg ville lære med om innstillingene på kamerat og hvordan jeg bruker de i et fotostudio. Kameraet jeg brukte var Canon Eos 60d med standerlinsen 18-55mm og 50-200mm. Jeg valgte disse linsene fordi de er enkle og gode for bruk i et fotostudio. 

- motta, planlegge, tilrettelegge og gjennomføre et fotooppdrag og vurdere resultatet

- bruke og begrunne valg av kamera og kamerautstyr med forskjellige egenskaper til ulike formål
- bruke og forklare effekten av brennvidde, blender og lukker
- bruke og drøfte programvare til bildebehandling






Temaet for denne fotoshooten tenkte jeg at skulle være noe slikt som "søtt som sukker". Bildene skal være leken og søte, derfor valgte jeg å bruke ballongene. På disse to bildene valgte jeg å redigere de svarthvitt, men beholde ballongene i farger. Dette valgte jeg fordi som jeg har sagt tidligere, så synes jeg svarthvitt gir mer stemning til et portrettbilde. Og i disse bildene synes jeg også det passet seg med kontrasten mellom farger og svarthvitt.


Som man ser så er det en svart stek under hvert eneste bildet. Jeg visste ikke hva dette kom fra og jeg klarte ikke å fjerne det. Da jeg i ettertid spurte medialæreren min, som er eksperten på foto, hva som var grunnen til dette fortalte han meg at det kom av at jeg hadde for rask lukkertid. På den måten kom ikke lyset skikkelig til og jeg fikk en svart strek under bildene. Utrolig irriterende i og med at jeg var så fornøyd med lyssettingen ellers, men nå har jeg hvertfall lært det til neste gang!



Hva synes du om bildene, og hvilket likte du best?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar